Fysiotherapie bij heup- of knieartrose

Fysiotherapie bij heup- of knieartrose is bewezen effectief en wordt vanaf 1 januari 2018 vergoed vanuit het basispakket.

Bij Fysiotherapie Leebrug komen veel mensen met knie- of heupklachten die worden veroorzaakt door artrose. Dit zijn veelal personen die ouder dan 50 jaar zijn en aanhoudende pijn- en stijfheidsklachten ervaren rond het heup- of kniegewricht. Deze klachten nemen meestal in de loop van de tijd toe en kunnen de dagelijkse activiteiten behoorlijk beperken.

Bij knie- of heupartrose is er sprake van een zekere mate van slijtage van het gewricht. Uw huisarts of orthopeed kan de diagnose stellen. In samenspraak met uw arts wordt dan gekozen voor de beste behandelmethode. Deze keuze zal afhankelijk zijn van de ernst van de pijnklachten en de mate van artrose. Bij een ernstige artrose met veel pijnklachten wordt vaak gekozen voor een operatieve ingreep, waarbij het kniegewricht wordt vervangen door een prothese. Dit is een uitstekende behandelmethode, waaraan echter wel enige risico’s zijn verbonden. Daarom wordt er bij een milde artrose meestal gekozen voor een alternatief.

Bij een milde vorm van artrose wordt de voorkeur gegeven aan fysiotherapeutische behandeling. De artrose zal hierdoor niet verminderen, maar de pijn- en stijfheidsklachten kunnen deels of zelfs volledig herstellen! Tijdens een trainingsperiode van 12 behandelingen zullen wij u specifieke oefeningen aanleren die zijn gericht op het verminderen van uw lichamelijke klachten. Ook zullen we u advies geven, gericht op uw dagelijkse belasting en uw levensstijl. Hierdoor kan een operatie vaak worden uitgesteld of zelfs worden voorkomen.

Vanaf 1 januari wordt deze therapie van 12 behandelingen volledig vergoed vanuit het basispakket en is dus kosteloos. Hierna is het voor u mogelijk om zelfstandig de oefentherapie op elk gewenst niveau voort te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door thuis oefeningen uit te voeren, in de sportschool, of tijdens onze medische fitness trainingsuren.

Voor verdere informatie of voor het inplannen van een afspraak met een therapeut kunt u direct contact met ons opnemen